Waarmee kunnen we u helpen?

-

Het recht van herstel

Opdrachtgever moet de aannemer gelegenheid geven tot herstel

De opdrachtgever zal de aannemer een redelijke termijn moeten geven om het gebrek te herstellen. De aannemer is geen schadevergoeding aan de opdrachtgever verschuldigd als de opdrachtgever hem niet in de gelegenheid heeft gesteld tot herstel van het gebrek over te gaan.

Aannemer heeft recht van herstel

Als de aannemer van mening is dat de opdrachtgever hem geen redelijke termijn heeft gesteld dan zal hij dit direct moeten melden. De aannemer doet er verstandig aan om deze melding schriftelijk vast te leggen.

De gedachte achter het recht van herstel is dat het voor de aannemer “goedkoper” is om zelf te herstellen. Door zelf te herstellen hoeft de aannemer geen schadevergoeding aan de opdrachtgever te betalen. De aannemer is wel schadevergoeding aan de opdrachtgever verschuldigd als hij niet binnen een redelijke termijn het herstel uitvoert of ondeugdelijk herstelt.

Ondeugdelijk herstel en tweede kans

Over ondeugdelijk herstel bestaat soms discussie. Moet de opdrachtgever bij ondeugdelijk herstel een tweede kans aan de aannemer geven? Helaas wordt daar in de rechtspraak niet een hele duidelijk lijn in getrokken. Wat wel een verschil kan uitmaken is of de aannemer daadwerkelijk zelf kan herstellen of een derde voor het herstel moet inschakelen.

Als de aannemer zelf kan herstellen dan moet de opdrachtgever hem (eventueel) een tweede kans geven als de eerste herstelpoging niet lukt. Als de aannemer een derde inschakelt voor het herstel dan bestaat over het algemeen geen recht op een tweede herstelpoging. Dit blijkt uit een vonnis van de Rechtbank Gelderland.

Het ging om het volgende

Het betreft gebreken in het spuitwerk van kozijnen. De aannemer was zelf niet in staat om de gebreken te herstellen en schakelt daarvoor een herstelbedrijf in. Dit herstelbedrijf doet een onsuccesvolle herstelpoging. De opdrachtgever mocht na deze onsuccesvolle herstelpoging een ander bedrijf inschakelen om te herstellen. De aannemer is in dit geval schadevergoeding aan de opdrachtgever verschuldigd. De gedachte hiervan is dat de aannemer niet in zijn belang wordt geschaad omdat het niet zou uitmaken of de aannemer een derde inschakelt of dat de opdrachtgever een derde inschakelt.

Kortom: Voor de aannemer bestaat een recht op herstel en eventueel een tweede kans als de eerste herstelpoging niet lukt. Dit is anders als de aannemer voor het herstel een derde moet inschakelen. Als deze derde ondeugdelijk herstelt dan is de opdrachtgever vrij om een ander bedrijf in te schakelen en de schade op de aannemer te verhalen.

Mocht u naar aanleiding van deze blog nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de sectie Bouw & Vastgoed.

Heleen sJacobauteur:
Heleen s’Jacob
+31 (0)6 835 208 53
hnsjacob@benthemgratama.nl

U gebruikt een verouderde browser van Internet Explorer die niet meer wordt ondersteund. Voor optimale prestaties raden wij u aan om een nieuwere browser te downloaden. Hiervoor verwijzen wij u door naar:

browsehappy.com sluiten